Premiering at MPO all November 2021 - Malaysian chamber works


Premiering all through this month are brand new Malaysian chamber works performed by the Malaysian Philharmonic Orchestra. The works will be aired on MPO TV, after the initial concert planned for March earlier this year was unable to take place due to the pandemic lockdown.

The project is a collaboration between MCC and MPO, with a call for scores at the end of last year in which nine composers participated.

You can enjoy new works by Jessica Cho, Tai Yun Ming and Rayner Naili (5 Nov), Caeleb Tee, Raja Alif and Samuel Cho (12 Nov) and Ilysia Tan, Ainolnaim Azizol and Vivian Chua (19 Nov).

Watch the performances on MPO TV  

The complete programme is as follows:

Jessica Cho - Edge of Lunacy
Tai Yun Ming - Frizzy Crystals
Rayner Naili - Nunuk Ragang
Caeleb Tee - Hymn of the Remnants
Raja Alif - Tanjak Mahkota
Samuel Cho - Threadsafe
Ilysia Tan - Addiction to Perfection
Ainolnaim Azizol - Fragments I for two trumpets
Vivian Chua - Dance of the Wind 

The virtual concert series was featured on numerous media:


MPO, MCC Berkolaborasi Demi Siri 'Konsert MPOPlaysOn'

Bagi memberi penghargaan berterusan terhadap karya-karya komposer tempatan dari pelbagai latar belakang muzik, Orkestra Filharmonik Malaysia (atau Malaysian Philharmonic Orchestra - MPO) telah bekerjasama dengan Persatuan Komposer Kolektif Malaysia (Malaysian Composers Collective - MCC) untuk mempersembahkan sebuah konsert secara maya.

Konsert yang dinamakan MPOPlaysOn: Malaysian Composers Series - Chamber Concert ini menampilkan karya kontemporari komposer tempatan dan dipersembahkan dalam tiga bahagian menerusi saluran YouTube MPO dan MPO TV. 

Bahagian pertama akan mula ditayangkan esok (5 November), Bahagian Kedua (12 November) dan Bahagian Ketiga (19 November). 

Menerusi bahagian pertama penonton akan dihiburkan dengan karya 'Edge of Lunacy' ciptaan Jessica Cho  menceritakan situasi emosi seseorang yang sedang beransur-ansur menjadi kurang siuman, 'Frizzy Crystals' oleh Tai Yun Ming (karya yang menggambarkan bentuk tekstur awan ais yang seakan-akan kristal) dan 'Nunuk Ragang' karya Rayner Naili (diilhamkan oleh legenda pokok beringin merah yang melindungi penempatan pertama di Sabah). 

Persembahan bahagian kedua menyajikan karya 'Hymn of the Remnants' oleh Caeleb Tee (menggambarkan kelompok manusia memuji keindahan bumi), 'Tanjak - Mahkota Alam' ciptaan Raja Alif (sebuah bentuk seni visual dan interpretasi beliau terhadap tanjak tradisional Melayu) dan 'Threadsafe' daripada Samuel Cho (diilhamkan oleh konsep pengaturcaraan komputer tentang keselamatan).

Manakala persembahan bahagian terakhir akan menampilkan karya Ilysia Tan berjudul 'Addiction to Perfection' yang dihasilkan untuk memantau persepsi umum fizikal dan sosial, 'Fragments I' ciptaan Ainolnaim Azizol (karya yang dihasilkan untuk pertandingan Asian Composers League Young Composers 2014 di Jepun) dan 'Dance of the Wind and Sea' oleh Vivian Chua (karya gabungan irama Malaysia dan melodi harmoni dari barat).

Konsert ini merupakan usaha kolaborasi kedua MPO bersama MCC pada tahun ini. Kerjasama yang pertama adalah untuk koleksi audio digital MPOPlaysOn: Malaysian Composers Series - Vol.1 berlangsung pada Mei lalu. 

Penasihat Artistik untuk konsert ini ialah Konduktor Residen MPO, Gerard Salonga. Selain menjanjikan pelbagai lagu menarik, setiap karya yang  dipersembahkan akan disertakan dengan komentari video setiap komposer.

Selain memberikan penghargaan, MPO menyediakan platform ini supaya karya-karya komposer MCC dapat ditampilkan di pentas yang berprestij dan memupuk bakat mereka untuk terus berkembang serta bersinar.

Ditubuhkan pada 2007, MCC telah menjadi peneraju utama dalam mempromosikan bakat komposer tempatan di dalam dan luar Malaysia. Komposer MCC telah mewakili Malaysia di Young Composers Competition dan Asian Composers League Festival. 

MCC juga telah melancarkan pelbagai inisiatif, antaranya bengkel komposer muda dengan kerjasama bank HSBC pada 2008 dan KL Contemporary Music Festival (2009) bersama Goethe Institut. - Getaran, 4 November 2021

https://www.getaran.my/artikel/muzik/14160/mpo-mcc-berkolaborasi-demi-siri-konsert-mpoplayson

Post a Comment

0 Comments